تاریخچه باشگاه فوتبال یوونتوس

دوران طلایی، که بیشتر به دهههای ۱۹۵۰ و ۱۹۹۰ مربوط میشود، موفقیتهای بیسابقهای برای باشگاه به همراه داشت و در چند فصل اخیر، باشگاه با مربیگری فرانک ریکارد و ریاست خوان لاپورتا به دوره موفقیتآمیز دیگری وارد شدهاست. طلسم ناکامیها در آغاز قرن اخیر با انتصاب لاپورتا به عنوان رییس و ریکارد به عنوان سرمربی به پایان رسید. سرمربی تیم ملی فوتبال آلمان به نوعی تأیید کرد پس از اعلام تصمیمش برای جدایی از بایرن مونیخ، پیشنهادهایی از رئال مادرید و بارسلونا دریافت کرده بود. یکی از باشگاههای مطرح و حرفهای در دنیا باشگاه رئال مادرید است. لوگو باشگاه رئال مادرید در بین فوتبال دوستان سراسر دنیا شناخته شده است. ] یوهان کرایف در مصاحبهای با یکی از خبرگزاریهای اروپا گفت: «من بارسلونا را به رئال مادرید ترجیح دادم زیرا نمیتوانم برای تیمی بازی کنم که با فرانکو ارتباط دارد». اما در فصل ۱۲-۲۰۱۱ نتوانست آنچنان انتطارات را برآورده کند و پس از واگذار کردن لالیگا به رئال مادرید سپس در نیمه نهایی لیگ قهرمانان مغلوب تیم چلسی شدو از دور مسابقات کنار رفت.

در پایان اولین فصل حضور کرایف (۱۹۷۳-۱۹۷۴) بارسا جام قهرمانی را در آغوش کشید و رئال مادرید با نتیجه ۵ – ۰ در سانتیاگو برنابئو مغلوب آبی اناریها شد. بارسلونا توانست در اولین ال کلاسیکو در فصل ۲۰۱۰-۱۱، رئال مادرید را با حساب ۵-۰ شکست دهد و همچنین در آن فصل توانست برای سومین سال پیاپی با ۹۶ امتیاز فاتح لالیگا شود. امروزه یکی از بهترین و قدرتمندترین تیمهای جهانی تیم رئال مادرید است. بارسلونا را میتوان یکی از موفقترین تیمهای قاره اروپا دانست. طی یک قرن گذشته کمتر باشگاه فوتبالی را میتوان سراغ گرفت که به اندازه «رئال مادرید» افتخارآفرینی کرده باشد. در آوریل ۲۰۱۱ بارسلونا که به فینال کوپا دل ری راه یافتهبود دراین مرحله مقابل رئال مادرید قرار گرفت و بازی را با حساب ۱-۰ در مستایا واگذار کرد. عصر ایران – موزه باشگاه فوتبال بارسلونا ورود 25 میلیون امین بازدیدکننده را جشن گرفت و هدایایی به وی ارائه کرد. این موزه در شهر بارسلون در منطقهٔ کاتالونیای اسپانیا قرار دارد. مدرسه فوتبال بارسلونا یک مدرسه فوتبال حرفهای در قلب فوتبال اسپانیا (باشگاه بارسلونا) و مرکزی برای آموزش و تمرینات کودکان ۸ تا ۱۴ سال است. اسم رسمی آن، «استادی دل اف سی بارسلونا» (ورزشگاه باشگاه فوتبال بارسلونا) بود که در سال 2000 با رای اعضای باشگاه مبنی بر تغییر نام آن به لقب محبوب کمپ نو، این نام به عنوان نام رسمی ورزشگاه انتخاب شد.

شعار اصلی بارسا «فراتر از یک باشگاه» است و با توجه به آن، بدیهی است که تنها به فوتبال محدود نیست و بیش از ده رشته ورزشی محبوب دیگر از جمله بسکتبال، فوتسال، هندبال و اسکیت هاکی را دارد. استادیوم این باشگاه پارک د پرنس Parc des princes از نظر ظرفیت سومین ورزشگاه بزرگ فرانسه است و از سال ۱۹۷۴ تاکنون ورزشگاه اصلی «پاری سن ژرمن» بودهاست. آرم اصلی باشگاه به شکل تاجی دربالای تصویر به یادگار تاج و تخت آراگون و خفاشی نماد شاه جیمز بود که به دو شاخه یکی از درخت برگ بو و دیگری نخل احاطه شدهاست. طرح اولیه شامل تاج و صلیب سنت جورج در قسمت بالا گوشهٔ چپ با پرچم کاتالان در کنار آن و رنگ تیم در پایین بود. تاثیر افسانهای این مرد هلندی بر باشگاه و منطقه بسیار قابلتوجه بود. طرفداران رئال نیز بسیار بیشتر از تیم حریف هستند. لوگو باشگاه رئال مادرید، یک لوگو مونوگرام است. در ابتدای دهه ۱۹۵۰مشخص شد که زمین لس کورتس جوابگوی رشد فزاینده باشگاه نیست.

قدرت برند منچستر یونایتد، با توجه رسانههای مختلف به بازیکنان این تیم در خارج از زمین، از جمله دیوید بکهام (که خیلی زود خودش یک برند در جهان شد)، بیشتر شد. به واقع این باشگاه هر آنچه را افتخارات بزرگ فوتبال محسوب میشود فتح کرده است و لیست بازیکنان قبلی و فعلی این باشگاه به مانند فهرستی از بزرگان فوتبال خوانده میشود. در سال ۱۹۱۰ بارسلونا بین اعضای خود یک مسابقه طراحی برای طراحی نماد باشگاه برگزار کرد که کارلس کومامالا از بازیکنان باشگاه برنده آن شد. هواداران باشگاه فوتبال بارسلونا به چهار دسته تقسیم می شوند که هر کدام با یکدیگر تفاوت دارند؛ دسته اول سوکی (به انگلیسی: soci) یا اعضای باشگاه نام دارند. بارسلونا به خاطر روش حمله های ماهرانه و جذابش که به بازی باز تاکید بسیاری دارد شهرتی تاریخی بدست آورده است و برخلاف بسیاری از تیم های جهان، این باشگاه توسط هوادارانش اداره می شود. با این وجود وقتی که بارسا از کسب هر گونه جام معتبری ناکام ماند آنها به کوتاهی و کم کاری متهم شدند. همچنین به عنوان نماد ملی گرایی کاتالان ها نقشی تاریخی در مبارزه های آنها داشته است.

اسپانیول آشکارا به عنوان یک تیم ضد بارسلونایی تأسیس شد و آنها همواره بارسا را به عنوان یک تیم بیگانه میدیدند. در دسامبر ۲۰۱۴، با پیروزی مقابل سنلورنزو در فینال جام باشگاههای جهان ۲۰۱۴ این رکورد را به ۲۲ پیروزی پیاپی رساندند و سال را با ۴ جام به پایان بردند. در سال ۱۹۸۰ و یک سال پس از انتخاب اُلی هوینس به عنوان مدیر ورزشی بایرن، این باشگاه اقدام به خرید “کاله دلهای” بازیکن رقیب مونیخ در دهه ۷۰ یعنی مونشن گلادباخ کرد. رأیگیری برای انتخاب مدیر جدید در ۱۳ ژوئن ۲۰۱۱ برگزار شد و راسل توانست با کسب ۶۱٫۳۵٪ (تعداد ۵۶٬۰۸۸ رأی) کل آرای مأخوذه به ریاست باشگاه برسد. او سپس توانست داوید ویا را با ۴۰ میلیون یورو از والنسیا و خاویر ماسکرانو را با ۱۹ میلیون یورو از لیورپول به همراه دو بازیکن دیگر در نوامبر ۲۰۱۰ بهخدمت بگیرد. پس از قهرمانی دوباره در لیگ (۱۹۵۸-۵۹) این تیم توانست قهرمانی در جام خیریه را در سالهای ۵۷- ۵۸ و ۵۹ – ۶۰ کسب کند. بایرن مونیخ پس از قهرمانی در بوندس لیگا و لیگ قهرمانان اروپا به دنبال قهرمانی در جام حذفی آلمان و به این ترتیب ثبت رکوردی بی سابقه در زمینه قهرمانی در سه جام مختلف در یک فصل است.

دیدگاهتان را بنویسید